Teatrikirjand G. Puccini ooperist „Manon Lescaut“

Kaisa Hanna Parel, 8. klass 16.04.2013 0

1. märtsil käisime klassiga Rahvusooperis Estonia vaatamas 19. sajandi Itaalia helilooja Giacomo Puccini ooperit „Manon Lescaut“, mis on kirjutatud Antoine François Prévost’i 18. sajandi samanimelise romaani põhjal. Ooper esietendus maailmas esimest korda 1. veebruaril 1893 Itaalias Torinos Regio teatris. Eestis oli lugu toodud värvikirevatesse kuuekümnendatesse aastatesse, täpsemalt selle aastakümne lõppu.

Lugu rääkis sellest, kuidas üliõpilane des Grieux armus kaunisse Manon’i, aga nende armastusele tuli ette palju takistusi. Kõigepealt tahtis ka rikas Geronte Manon’i endale ja Manon valiski tema ning tema raha. Hiljem ta aga kahetses seda, et oli käest lasknud des Grieux, keda ta armastas. Õnneks tuli des Grieux tema juurde ja nad said said taas kokku, kuigi des Grieux oli õnnetu, et Manon teda petnud oli. Samal ajal oli käimas ka üliõpilaste mäss ja politsei arreteeris Manon’i, sest arvati, et ta tappis Geronte’i. Järgmises vaatuses oli des Grieux’l ja Manon’i vennal plaan, kuidas päästa Manon’i maalt väljasaatmisest, aga see ei õnnestunud. Des Grieux anus politseinikult, et too lubaks tal Manon’iga kaasa minna ja see õnnestuski. Lõpus olid Manon ja des Grieux põgenenud Lõuna-Aafrikasse, kuid Manon’il oli suur vedelikupuudus ja jõuetus ning ta suri des Grieux käte vahel. See oli Puccinilik armastuslugu, milles oli oluline ka valik armastuse ja rikkuse vahel.

Lavastus ei jätnud mulle eriti head muljet. Hea ooper peab mõjuma väga võimsalt, kuid see jättis mind natukene külmaks. Võib-olla sellepärast, et oli väike saal ja lava. Mulle oleks rohkem meeldinud ka see, kui ooperi tegevus oleks jäetud 19. sajandisse, sest sellised on klassikalised ooperid, millel on alati väga ilusad kostüümid. Õnneks olid kuuekümnendad väga stiilipuhtalt välja lavastatud, eriti meeldisid mulle teise vaatuse lavakujundus ja kostüümid.

Üks kõige olulisem asi ooperi juures on kindlasti näitlejad. Minu arust ei sobinud peaosi mänginud Heli Veskus ja Mart Madiste eriti hästi oma osadesse, sest peaosalised oleksid pidanud olema umbes 20-aastased ja nemad selgelt ei olnud. See mõjus natuke naljakalt, kuidas natuke vanem naine mängis esimeses vaatuses verinoort Manon’i. Lisaks ei olnud nende laulu tihti üle orkestri kuulda, eriti meespeaosatäitjat. On küll väga raske laulda nii kõvasti, aga ooperilauljad peaksid olema võimelised seda tegema.

Esimese kolme vaatuse lavakujundused olid väga head. Esimeses vaatuses tuli väga hästi välja suvine Lõuna-Prantsusmaa rikaste piirkond prantsusepärase tänavakohviku ja luksushotelliga ning taustaks oli pilt ka Saint Tropez’i linnast. Kõige rohkem meeldis mulle teise vaatuse lavakujundus, sest seal oli väga stiilipuhas kuuekümnendate modernne korter tolleaegsete geomeetriliste detailidega. Kolmandas vaatuses oli ka hästi edasi antud öine La Havre’i vangla sealsete trellidega. Viimase vaatuse lavakujundus ei olnud hea. Seal olid ainult udused kõrbe pildid seinte peal, mahakukkunud lennuk ja langevari. Selline kujundus nägi kesine välja. Kolmanda ja neljanda vaatuse vahel oli küll väga vähe aega, aga nad oleksid ikkagi võinud midagi paremat välja mõelda. Näiteks lisada Aafrikas kasvavaid puid või mõne looma vms.

Minu lemmik koht selles ooperis oli teise vaatuse lõpp, sest seal keris tegevus väga põnevaks sellega, et neil oli vaja kiiresti põgeneda, aga Manon pidi ikka ehted kokku korjama. See oli ka muusikas väga hästi välja toodud ning ärevus muutus järjest suuremaks. Enne ooperisse minekut rääkisid kõik, kuidas balleti lõpp oli olnud väga võimas, aga ooperis polnud see minu arust eriti mõjuvalt lavastatud. Nad olid ainult kahekesi laval ja Manon’i suremise stseen venis liiga pikaks.

Lõpetuseks ütlen ma, et olen näinud ka palju paremaid oopereid. Süžee oli küll huvitav ning muusika suurepärane, aga ooper „Manon Lescaut“ ei olnud seekord Rahvusooperis Estonia hästi lavastatud. Oli ka häid elemente, nagu näiteks osa kostüüme ja lavakujundusi, aga üldiselt jättis ooper mulle nõrga mulje. Ma arvan, et mujal maailmas suurematel lavadel on seda paremini lavastatud.

 

Kommenteeri