Müstiline ballett „Kratt“

Anett Sandberg, 8. klass 23.08.2016 0

„Kratt“ on minu arvates eriline ballett, sest lisaks imepärasele tantsule peitub seal ka mõtlemapanev sõnum. Tantsuga väljendatavas emotsioonis on tunda erilist müstikat, see pole tavaline tänaval vastutulev tuuleiil, see on kui värskendav vihmahoog palaval suvepäeval. Ta lööb heas mõttes pahviks ja laseb samal ajal nautida kogu su ümber peituvat salapära .Lisaks sellele paneb ballett „Kratt“ mõtlema, mille poole püüelda, kuidas saada õnnelikuks ja kas kõike omada on kasulik või teeb see meile lõppkokkuvõttes halba. Miks tekitas ballett „Kratt“ minus sellise tundeelamuse?

Sõnadeta ehk tantsides väljendavad inimesed end loominguliselt ja lasevad enda seest välja tõelised emotsioonid. Nii saab endast anda kõik ilma piirideta. Muidu on balletis kindlad reeglid, aga  tänu sellele, et  „Kratt“ on kaasaegne ehk nanoballett, on tõelised tunded eriti hästi välja tulnud. Peremees keelas oma tütrel sulasega kohtumise. Kui seda oleks väljendatud lihtsalt näidendis, oleks see olnud vaid sõnadega. Kui see oleks olnud tavalises, ajaloolises balletis oleks see olnud ilma maha kukkumiste ja tegeliku emotsioonita. Nanoballetis sai aga lavastada  kaklust tantsuliselt ja samas tõeliselt. Usun, et üks asi, mis tegi „Krati“ eriliseks, oli kaasaegsus ja sellega kaasnev tegelikkus.

Ballett „Kratt“ paneb ka mõtlema, mis on elus oluline. Kas väärtustada raha või armastust ning mis teeb õnnelikuks? Inimesed on erinevad, ühtede jaoks on olulised asjad, teistele hetked. Peremees kuulus kindlasti esimesse kategooriasse: ta oli  valmis oma hinge Kuradile müüma  andma ainuüksi sellepärast, et rikkaks saada. Teist tüüpi inimeste hulka kuulusid sellest etendusest külarahvas ja sulased: nad nautisid elu lauldes ja tantsides. Sealt tundub, et inimesed teebki õnnelikuks koos olemine ja armastus ning tekib küsimus, miks me üldse rikkusi ihaldame. Arvan, et see oleneb inimese iseloomust. Peremees oli ahne ja kergesti mõjutatav, ta ei lubanud tütrel oma armastuse ehk sulasega kohtuda, sest viimane oli liiga vaene. Mees oli valmis ükskõik mida tegema, et ta ettevõttel paremini läheks ja ta ise rikkamaks saaks. Lõpuks oli tal raha nii palju, et tal jäi seda ülegi, aga ta otsustas selle kasiinos maha mängida. Nii sai tal varandus taas kord otsa ja ta käskis Kratil uut raha kokku tuua. Tulemuseks oligi mees hoolimatu kõigi ja kõige välja arvatud raha suhtes. Külarahvas oli aga kokkuhoidev, sulased ei vajanud liialt rikkusi, et õnnelikud olla. Lisaks sellele olid nad oma tegemistes ausad. Krati kokku toodud raha oli nende ees, aga nad ei tahtnud seda, sest teadsid, et see on pettusega teenitud. Eduard Tubin on omamoodi peitnud etendusse õnnevalemi. Tuleb olla aus ja kokkuhoidev ning elus pole kõige olulisem vara.

Mulle meeldis ballett „Kratt“ väga nii tantsulises kui ka sisulises mõttes. See oli vägev elamus, mille tegi eriliseks tema kaasaegsus ja eluline sõnum. Balletietendus näitas, et olulised on ausus ja rõõm ning usun, et seda on hämmastav tantsuga väljendada.

Kommenteeri