Balletti “Kratt” arvustus

Eva Lotta Mett, 8.b klass 23.08.2017 0

Suundudes kolmapäeva õhtul kolmandat korda tol nädalal teatrisse, tundsin end erakordselt kultuurselt arvestades, et tavaliselt satun teatrisse vaid üks kord kahe kuu jooksul. Teel Estonia teatrisse sain kokku klassiõdedega, et haarata kaasa kohv. Lootsin, et kohv aitab mul vastu seista õues valitsevatele ebameeldivatele ilmastikuoludele ja ka väsimusele. Kuigi olles ise kümme aastat balletti õppinud, on mu huvi selle kauni kunstiliigi vastu keskmisest omavanusest kindlasti suurem, kartsin, et etenduse vältel saab uni minust võitu. Kuid kaugel sellest.

Juba saali kõndides tundsin end rohkem ärkvel, kui kogu eelmise nädala jooksul. Kuulates orkestrit pille häälestamas, ei suutnud ma enam etendust ära oodata. Juba kardinatel olev projektsioon köitis mu pilku. Ma jälgisin kuni kardinate avanemiseni pildi vaikset õõtsumist. Selles oli midagi elavat hoolimata pildi tasapinnalisusest.

Etenduses vaatab iga inimene erinevaid asju ning kuigi tavaliselt proovin ma jälgida nii süžeed kui ka kunstilist lahendust, siis seekord olin ma valgusest, muusikast, lavakujundusest, kostüümidest, rekvisiitidest ja eelkõige just koreograafiast sedavõrd lummatud, et sisu ma õieti ei märganudki.

Juba esimesed stseenid hallides riietes töölistest kastidel suutsid mulle muljet avaldada. Kogu etendus oli lahendatud lihtsalt, kuid mõjuvalt. Kuigi enamik koreograafiast oli modernne, leidus etenduses ka elemente klassikalisest tantsust ja rahvatantsust, mis sobis looga ideaalselt kokku.

Moderntants on mulle alati kohutavalt meeldinud ja ma olin lavastusest võlutud. Leidsin end toolil ette kallutamas justkui väike laps. Ahmisin endasse iga liigutust ja nooti. Kõik laval täiustas üksteist: kostüümid tantsijat, tantsijad tantsu, tants muusikat ja valgus lavakujundust, lavakujundus tantsu. Kostüümidest olid mu lemmikud kuradi käsilaste kostüümid. Need sobisid koreograafiaga nagu valatud ja lisaks oli huvitav vaadata kostüümide poolt katmata jalgade ja käte dünaamilist liikumist. Tantsijate näod olid värvitud efektselt valge-, musta- ja punasekirjuks ning seda rõhutati järskude peapööretega.

Eriti armastasin ma krati liikumist ja karakterit, mis oli ideaalselt tantsitud ning näideldud. Ta liikumine oli korraga järsk ja nurgeline ning sujuv ja pehme. Eriti tugev oli karakteri kontrast, kui kratt ilmus rahulikult tantsisklevate külaelanike sekka. Krati ning tema isanda koreograafiasse oli lisatud palju akrobaatilise olemusega elemente, mis muutsid juba väga huvitava tantsu lihtsalt oivaliseks.

Üks teine mu lemmikuid kohti oli rahvatantsijate osa. Kuigi kuulates kaasõpilaste tagasisidet võiks arvata, et see oli liiga pikk, igav ja üleüldiselt üleliigne sisu suhtes, siis mina nautisin selle rahulikku muusikat ja liigutusi. Sellest stseenis oli kombineeritud rahvatants, moderntants ja klassikaline ballett imetlusväärse oskuslikkusega. Kogu tants oli terviklik, sujuv ja meeldiv vaadata, kuigi kohati häiris tantsutrupi mitte sünkroonis olek ning jooniste ebakorrapärasus. Tantsijate kaasajastatud ning balletile kohandatud eesti rahvarõivad sobisid ideaalselt esteetikaga, mille tants lõi.

Usun, et kui ma oleksin professionaalseks baleriiniks õppimist jätkanud, oleks just seda laadi etendused, nagu seda oli “Kratt”, olnud mulle kõige nauditavamad tantsida. Etendus tundus kaugelt liiga lühike ja ma oleksin võinud seda veel tunde vaadata. Esimene vaatus möödus märkamatult ja ma isegi ei jäänud magama. Kuigi kartsin, et teine vaatus ei tule nii huvitav, nautisin seda veelgi rohkem. Isegi püromaanlike kalduvustega teatrikülalistele leidus teises vaatuses midagi: üks korralik pauk ja lummatud jälgijad said südamerabanduse ning magajad said mahti silmi paotada.

Kavatsen balletti “Kratt” minna vaatama veel teisegi korra, et keskenduda rohkem loole ja selle mõttele. Usun, et tegu oli mu lemmiku teatrikogemusega rahvusvahelise tantsupäeva galast saati. Soovitaksin kõigil tõmmata selga tavapärasest pidulikum riietus ja saada osa eesti suurepärasest kultuuripärandist, milleks seda lavateost minu hinnangul nimetada võib.

Kommenteeri