Esileht

Reisiblogi! Suur finaal ja palju fotosid!

17.11.2017 / Stina Vürmer

blogi

Tallinn, 26. november kell 13.58

Helsingis lõpeb neil hetkedel muusikali “Pipi Pikksukk” etendus ja sellega saab 250 estoonlase kahenädalane megaringreis läbi. Eileõhtune galakontsert “Eesti ja Soome 200” Musiikkitalos pälvis publiku sooja vastuvõtu. Kontserdil pidasid kõne mõlema maa presidendid ja esinesid mõlema maa solistid. Oli kaunis ja hingeminev etendus ja äratundmine, kui palju on kahe maa inimestes, keeles ja muusikas sarnast. Hümist rääkimata. ETV salvestas kontserdi ja see läheb eetrisse loodetavasti 10. detsembril, peagi pärast Soome sünnipäeva. Täname oma toetajaid ja partnereid – EV 100 programm, Tallink, Sokos hotellikett, Eesti Saatkond Helsingis, EAS, Kalev, Liviko jt! Ilma teie abita poleks üks Eesti juubeli tähistamise tippsündmusi teoks saanud. Oli meeleolukas hilisõhtune kojusõit Tallinki erisalongis Megastari pardal. Palju jõudu kõigile estoonlastele!

Just tuli teade Helsingist: “Pipi” etendus kiideti üliheaks! Ja “Pilvede” arvustus täna Hesaris ja Hufvudstadbladetis  (fotod allpool). Lisaks suur galerii eileõhtusest kontserdist. Blogi pidas ja pildistas Ülla Veerg. Galakontserdi fotod: Tanel Meos.

Helsingi, 25. november kell 9.12

Viimased hetked Soome YLE TV stuudios enne hommikuprogrammis eetrisse minekut. Intervjuu tehakse Vello Pähnaga, esinevad Alena Shkatula ja Kealan McLaughlin stseeniga Toomas Eduri balletist “Vaikivad monoloogid” ja Arvo Pärdi muusikat mängib Eda Peäske harfil. Veerand tundi meie päralt! Tuleb pikk päev, telesse tulek algas juba kell 6.30. Siis terve päev proove Musiikkitalos ja kell 18 ooperi- ja balletigala “Eesti ja Soome 200” – kahenädalase festivali tipphetk, kus kohal mõlema maa presidendid. Dirigeerib Vello Pähn. Õhtul kell 22.30 laevale ja kell 00.30 kodus. Tänasesse päeva mahuvad aga veel kaks beebikontserti Aleksanterin teatteris ja homme toimub samas “Pipi Pikksukk”, kus nimiosas Ingel Marlen Mikk.

Eilsest ooperist “Pilvede värvid”. Pealtnägijad räägivad, et üks peaosalisi, Janne Shevtshenko poetas laval pisara ja seejärel nuttis terve saal. Selline see lugu ongi, tasurätita ei tasu saali tulla. Hästi võtsid vastu nii eestlased kui ka soomlased. Professionaalide arvamusi saab lugeda esmaspäevasest Helsingin Sanomatest ja Hyvydsdagbladetist. Teist korda oleme mõlemas lehes ühe nädala jooksul.

Helsingi, 23. november kell 23.13

Täna siis ooperi lainel, puupüsti täis saalis läks paduklassikaline “La traviata”. See Neeme Kuninga lavastus on minu teada laval olnud vähemalt 20 aastat, igatahes saab taasesietendusest varsti juba 10 aastat. Meie oma raskekahurvägi teenis hulgaliselt kiidusõnu – Kristel Pärtna ja Rauno Elp võitsid ooperiaustajate südamed täielikult! Ning muidugi koor ja orkester Jüri Alperteni juhatusel. Kiirelt kohale lennanud külaline, Hatshatur Badaljan Alfredo rollis sai kenasti hakkama. Tänu siinse lava mikroskoopilisele suurusele oli kujunduses mõningaid erinevusi Tallinna variandist, aga loodan, et saalis istunud kunstnik Anna Kontek ikka üldjoontes rahule jäi. Igatahes publik jäi. Väike tore vihje ka homse kohta – “Pilvede värvides” dirigeerib laulupeo koori helilooja Rasmus Puur ise : )

Helsingist Ülla Veerg, päise foto Ülle Kogerman.

Helsingi, 23. november kell 10.36

Tänases Helsingin Sanomates on kaks lehekülge Eesti ooperist ja balletist! Vello Pähn ja Rasmus Puur kõnelevad ooperi “Pilvede värvid” sünnist ja olemusest Samuli Tiikkaja artiklis “Eesti juubeliooperiks valiti noore nägemus” ja Jussi Tossavainen, kes on ära vaadanud “Krati” kõik koosseisud esikast alates, räägib sellest, kuidas tema arvates “Kratt” järjest paremaks läheb artiklis “Eesti esimest balletti esitati Soomes”. Jussi räägib koreograafiast ja muusikast üldisemalt, puudutama koosseise. Sellest ka tema pildivalik. Olgu täpsustuseks siis öeldud, et Helsingis tantsisid peretütart Marita Weinrank ja Marta Navasardyan, sulast Jevgeni Grib ja Sergei Upkin ning Kratti Patrick Foster ja John Halliwell. Suomen Kuvalehti on kirjutanud artikli “Coppeliast”, kus otsitakse sügavamaid elutõdesid ja Aamulehti rõõmustab, et seekord on klassikaline ballett vaba igasugu elukatest ja nõidadest.

Helsingi, 22. november kell 23.06

Kõik, kõik, kõik! Selle ringreisi suured balletietendused on seljataga. Kell 20.55 lõppes teine “Kratt” ja asjad tuli kokku korjata nii, et nahk seljas märg. 21.35 lahkus teatri kõrvalt buss sadamasse ja 22.30 laev Tallinna poole. Ja blogi päises olev pilt kõlbab ka niipidi – jälle tantsijad teel, seekord Tallinna. Täna said Helsingis “käe (jala?) valgeks” ka John Halliwell, Sergei Upkin ja Marta Navasardyan. Homme saabuvad siia ooperistaarid, üks neist tuli ootamatult juba täna, lennukiga, Moskvast. Haigestunud härra Luca asemel laulab “La traviatas” Novaja Opera solist Hatshatur Badaljan. Ka laupäevasel galal tuleb tal oma panus anda. Selle galaga on veel tükk tegemist, homme toimub n-ö orgkomitee koosolek, teatrijuht Aivar Mäe on ka kohal. Muide, homsel “La traviatal” on seos Soomega täitsa olemas – kunstnik on Anna Kontek ja valguskunstnik Esko Suhonen, mõlemad Soomest. See on ka üks põhjus nimetet teose kavasse valimisel. “La traviatat” dirigeerib Jüri Alperten.

Helsingi, 21. november kell 23.10

Esimene “Kratt” on tehtud. Saal oli täis, mainima peab, et Aleksaterin teatteri koridorides oli palju kuulda eesti keelt. Selle üle on hea meel! On ju “Kratile” ja ka reedel kavas olevale “Pilvede värvidele” Eestis võimatu piletit saada. Siis on ju tore, et Soomes elavad kaasmaalased suurepärast võimalust kasutavad. Meie tänased peaosalised olid Anatoli Arhangelski, Andrea Fabbri (jumalik Kurat, kui nii tohib öelda), Patrick Foster, Jevgeni Grib ja Marita Weinrank. Aitäh teile! Aitäh imekenalt kõlanud (ja välja näinud) naiskoorile, kaunitele eesti tüdrukutele ja saalis kahinat tekitanud saunapoistele! Sel ahtakesel laval, kus esimeses reas istuv tuttav vaataja nii ligidal oli ja hetkeks segadusse viis, andsite parima etenduse! Jah, maailmas on veel väikemaid lavasid, kui Estonia oma, veel väiksemaid orkestriauke, nii et harf tuleb paigutada ühte loozhi ja timpanid teise : ) Mõelda vaid, et alles 24 aastat tagasi oli see 1879. aastal valminud maja koduks Soome Rahvusooperile! Kindlasti tuleb aga öelda, et mis majalt väike, see hingelt suur. Aleksanterin teatteri meeskond on kodune ja mõnus, nagu üks vahva väike pere. Oli palju keerukaid olukordi, kuid nagu öeldi – need on lahendamiseks. Homme on kergem!

Helsingi, 21. november kell 16.55

Tänahommikuse laevaga saabus Helsingisse suurem seltskond – ballett ja orkester – et anda Eesti Vabariigi peatselt saabuvale sünnipäevale pühendatud ringreisi esimene etendus Soome pealinnas, ballett “Kratt”. Lava on üles seatud, balletitrupp oma harjutused teinud, kohe-kohe algab orkestriproov, mida juhatab (nagu loomulikult ka õhtust etendust) maestro Vello Pähn. Ta jõudis ka anda intervjuu Helsingin Sanomate reporterile. “Kratt” ja “Pilvede värvid” pakub suurt huvi ja mitu lugu peaks olema tulekul. Esimene neist neljapäeval. Laupäeva hommikut aga tervitame YLE TV hommikuprogrammis. Estonia haridusprojektid kihutavad ka juba varahommikust saati mööda Helsingit ringi ja lisa on tulemas. Nii et täieline ja laiapõhjaline kultuuriinvasioon. Elagu EV100, Tallink, Sokos Hotels, Kalev, EAS, Eesti Saatkond Helsingis, Liviko ja paljud teised, kes õla alla pannud! Teie abiga saavad naabrid jälle veidi lähedasemaks. Etenduseni!

Teated ja fotod Helsingist – Ülla Veerg.

Tampere, 19. november kell 11.00

Täna päeval toimub viimane “Coppelia” etendus Tamperes ja siis ootab Estoniat ees Soome pealinn Helsingi. Kõik etendused on läinud lihtsalt suurepäraselt ja publik on võtnud meid väga soojalt vastu. Paljud inimesed käisid Eesti Rahvusballetti vaatamas ka 2015. aastal kui olime siin balletiga “Lumivalgeke ja 7 pöialpoissi”. Rõõm on kindlasti ka selle üle, et publikus kohtas mitmeid eestlasi, kes Tamperes ja selle lähedal elavad. Mitmed küsisid, et millise balletiga järgmine kord Tamperesse tuleme? Eelistatakse kindlasti klassikalist balletti. Eile toimus enne etendust infotund, kus külalisteks olid Eve Andre-Tuga ja Sergei Upkin. Tänases Aamulehtis ilmus väga positiivne Coppelia arvustus. Järgmine postitus tuleb teisipäeval, kui Eesti Rahvusballett annab oma esimese “Krati” etenduse Aleksanteri teatteris.

Rein Mikk Tamperest

Tampere, 17. november kell 9.00

Nii Eestil kui Soomel on kohe-kohe täitumas 100. sünnipäev. Kahe riigi juubeli tähistamiseks seilasime eile üle mere, et anda etendusi Tamperes ning seejärel Helsingis.

Reis Tamperre algas eile juba kell 7.30 kui Tallinki Megastari pardal viisid reisijatel hommikuse une silmist valgeteks luikedeks kehastunud baleriinid. Filmisime koos Tallinki turundustiimiga laeva pardal lõbusa video, muuhulgas saime nautida vaadet kaptenisillalt! ( Vaata videot SIIT!)

Edasi jätkus meie teekond Tampere suunas. Tampere-talos ootas meid soe vastuvõtt, kaks aastat tagasi rõõmustasime siin publikut balletiga „Lumivalgeke ja 7 pöialpoissi“, mis osutus vägagi menukaks. Seekord jõuab põhjamaade suurima kontserdisaali lavale Léo Delibes’i ballett „Coppélia“.

Meie lavameistrite supertiim oli trupi saabumise ajaks lava üles seadnud ning saime alustada esimese prooviga. Proovist võttis osa ka dirigent Jüri Alperten, kes juba päev varem kohaliku orkestriga harjutada sai. Viimati dirigeeris Alperten siin 13 aastat tagasi. Swanilda rolli tantsivad Marta Navasrdyan ja Eve-Andre Tuga, Franzina astuvad lavale Sergei Upkin ja Patrick Foster.

Kokku anname Tamperes neli „Coppélia“ etendust. Ootame põnevusega tänaõhtust esimest etendust!

Tamperest saatis esimese uudise ja pildistas Stina Vürmer.

Telli uudiskiri

Telli rahvusooperi uudiskiri, et olla kursis värske info ning heade pakkumistega.
Uudiskiri saadetakse välja kord kuus.