Blogi uudis

Meeleheitel naise kättemaks rahvusballeti laval

18.02.2014 / Liina Viru

tunnuspilt

Intervjuu “Medea” koreograafi Gianluca Schiavoniga.

Miks otsustasid luua balleti Medea müüdi ainetel? Mis sind selles loos paelub?

Valisin Medea müüdi, sest naise jõud ületada emainstinkt ja tappa oma järeltulijad, on šokeeriv. Tundub uskumatu, et petmine, hülgamine, lahutamine ja üksindus võivad inimsüdamele sellist laastavat mõju avaldada. Julm mõrv ei ole põhiline, mis Medea loo minu jaoks huvitavaks teeb. Medea tegu pole sooritatud ainult sõgeduse ajel, vaid johtub valusast arutelust: see on halastamatu epiloog naise loole, kes armastuse pärast jätab kodumaa, reedab isa ja tapab oma venna. Seepärast on Medea, nagu ka Korintose kuninga Kreoni tütar Glauke, üks esimestest patriarhaalse ühiskonna ohvritest – ühiskonna, mis oma eesmärkide saavutamisel on alati armastust kurjasti ära kasutanud. Medea kättemaks on meeleheitliku naise tegu, kes ei taha jätta oma lapsi riigi meelevalda, mis neid ei armasta ega kaitse. Liiatigi on see võimalus võtta nad mehelt, kes on ta reetnud ja pannud reetma oma peret.[1]

Kuidas seostub Medea tegelaskuju ja tema lugu tänapäevaga? Kes on tänapäeva medead, iasonid? Mille sümbol on kuldvillak?

Tänapäeva maailmaga paralleeli tõmbamine ei olegi nii lihtne, isegi kui lugeda uudistest neid koletuid lugusid naistest, kes kättemaksust pimestatuna oma järglased hävitavad. Medea on unikaalne, sest tema veretöö pole ainult petetud armastuse tagajärg. See pole hullumeelsushoog ning see ei johtu instinktist ega mõistuse tuhmumisest. Tema tegutsemine on ajendatud sügavast soovist nii käituda. See ei ole pöörase, vaid lihtsameelse armastuse tagajärg. Medeadeks võib pidada kõiki naisi, kes on langenud meeste pidamata lubaduste ohvriteks, on mahajäetud ja alandatud, liialt nõrgad enda eest seismiseks või liiga uhked end lööduks tunnistama ning elavad valu oma laste peal välja.

Iasonid oleme kõik – sina ja mina: anname rohkem lubadusi kui pidada suudame ega oska näha oma südames tõeliselt olulist, sest meid pimestab võim, raha, seks – igavene kuldvillak. Teeme kõik selleks, et neid asju saavutada, mõistmata, et elame ebaküpset elu.

Kuidas sattusid lavastama Eesti Rahvusballetis?

Kohtusin Toomas Eduriga mitu korda, kui ta käis La Scalas külalisena tantsimas. Me pole pikka aega suhelnud, kuid tänu ühisele sõbrale sain võimaluse tutvustada talle oma loomingut. Minu suureks rõõmuks meeldis see talle ja kui olin mitu korda teie kaunist linna külastanud, otsustasime „Medea“ kasuks. Nii see ballett sündiski. Mulle pakub suurt rahuldust töötada trupiga, kus on nii palju andekaid noori tantsijaid. Eesti publik on väga teadlik! Loodan, et meie koostöö on vastastikuselt viljakas.



[1]Selgituseks: 451 eKr Periklese poolt välja antud kodakondsusseaduse järgi said Ateena kodakondsuse vaid need lapsed, kelle vanemad olid ateelnased. See tegi naise võtmise väljastpoolt Ateenat ebasoovitavaks (Medea oli pärit Kolchisest). Medea aitas Iasonil varastada kuldvillakut ja hiljem oma isa eest põgenedes tappis ta jälitajate kinnipidamiseks oma venna Apsyrtose. 

Vaata lähemalt siit.

Fotod: Liina Viru

no images were found

Telli uudiskiri

Telli rahvusooperi uudiskiri, kui soovid teatri tegemistega
kursis olla. Värske info ning heade pakkumistega
uudiskiri saadetakse reeglina välja kord kuus.