Esileht

Intervjuu Heidi Pruuliga

24.01.2014 / Ülla Veerg

Telebuss1

Seoses suure salvestusnädalaga oli infolehe “Estoonlane” 23. jaanuari number pühendatud rahvusooperi ja ERR koostööle. Pakume blogi jälgijatele lugemiseks aastaalguse intervjuu ETV peatoimetaja Heidi Pruuliga. Fotol jäädvustatud hetk balleti “Modigliani – neetud kunstnik” salvestuselt telebussis rezissöör Ruti Murusalu ja lavastaja Toomas Eduri juhendamisel. Pildistas ERR fotograaf Ülo Josing.

AASTA VIIS ESIMEST KÜSIMUST

Vastab ETV peatoimetaja Heidi Pruuli

Teatrijuht Aivar Mäe on väga positiivselt hinnanud Estonia ja ERR-i koostööd viimastel aastatel. Kuidas hindab ERR Estonia maja juubeliaastat? Milliseid projekte loed eriti kordaläinuks?

Koostöö sujubki hästi siis, kui mõlemad osapooled ühistesse ettevõtmistesse ühesuguse pühendumisega suhtuvad. Kui telerahvas tunneb end teatri uksest sisenedes oodatuna ja tööks vajalike tingimuste loomise nimel koos lahendusi otsitakse, on töötegemine puhas rõõm. Estonia majas on õhus lennukaid ideid ja loomingulisi ambitsioone, millega on põnev haakuda. Senistest koostöödest on minu jaoks kõige märgilisem „Armastus kolme apelsini vastu“ – see lihtsalt oli nii eriline ja julge projekt, et võtab veel praegugi südame põksuma.

Möödunud aastale mõeldes võib näha, et teater on leidnud viise publikuga suhete soojendamiseks ja noorte teatrisse toomiseks. Estonia juubeliaasta üritustest läks kõige rohkem südamesse „Põlvkondade gala“ oma küpsete esituste ja lõpuloo ääretult emotsionaalsete hetkedega. Kokkuvõte juubelisündmustest, mis jõudis ETV eetrisse jõulupühade ajal, andis põhjaliku pildi ajast ja inimestest, kes oma ande ja tööga on kirjutanud eesti muusikateatri lugu. Sügav kummardus neile kõigile!

Käimas on korraga kahe olulise uuslavastuse – „Faust“ ja „Modigliani – neetud kunstnik“ – salvestused. Kui suur on see töö teie jaoks, palju maksma läheb, palju on korraga inimesi tööl?

Sellises mahus salvestus on meie jaoks üsna erakordne – ei juhtu just sageli, et me muusikalisi lavateoseid paarikaupa üles võtame. Ja suur on see töö tõesti! Kvaliteetne tulemus nõuab põhjalikku ettevalmistust ja lavastuste mõningast kohandamist TV-tingimustele, ennekõike valguse korrigeerimiseks. Probleemsete kohtade väljaselgitamine peab toimuma enne salvestust, selleks on vaja kogu esituskoosseisu osavõtul toimuvat läbimängu või peaproovi, et ka salvestusmeeskond saaks oma valmisolekut lihvida. Ajakulu, mis sellega kaasneb, tasub end kokkuvõttes ära.

Võttemeeskonda kuulub ca 25 inimest, lisaks taustajõud ja järeltöötluse tegijad. Pilti toodavad 8-10 kaamerat, heli tuleb 5.1. Ühe teose salvestuskulu on ligikaudu 10 000 eurot – see sisaldab võttetehnikat, heli-ja pildimontaaži, tehniliste ja loominguliste töötajate tasusid. Mida rohkem aega proovideks, salvestusteks ja montaažiks ja mida rohkem inimesi sellega seotud on, seda kulukamaks projekt mõistagi paisub. Aga kvaliteet nõuab oma. Kui vaadata mujal maailmas tehtavaid ooperisalvestusi ja nende lõputiitreid, on need meie omadest kordades pikemad…

Kutsusime ERR-i rahva vaatama salvestatavaid etendusi, tutvuma oma (ETV) meeskonna tööga ja Estonia telgitagustega. Kui vajalikuks pead, et näiteks raamatupidaja teaks, mida operaator lava kõrval teeb või helitehnik oma puldis?

Salvestusmeeskonna tööd on ikka huvitav kõrvalt vaadata, eemalseisjail muidugi rohkem kui oma maja inimestel, kellele teletöö köögipool on võrdlemisi tuttav. Meie tugiüksused, sealhulgas näiteks raamatupidajad ja juristid on loomingulises protsessis vägagi sees, neid ennast huvitab, kuidas asjad sünnivad ja sellest on loomingulise poole tegijatel omakorda palju abi. Teatri lavatagune maailm seevastu on paljudele avastamata maa ja võimalus seal ringi vaadata tundub väga ahvatlev.

Kas tulevikus on loota, et igal aastal kaks Estonia lavastust üles võetakse? Mida veel on põnevat on meie koostööst oodata?

Peame lähtuma oma eelarve võimalustest ja keskenduma kõige olulisemale. Väga head ja märgilised lavastused tuleb püüda jäädvustada. Tervikteoste salvestamise kõrval võiks otsida väiksemaid ja paindlikumaid vorme, et inimeste huvi muusikateatri vastu süveneks. Üht „Apelsinide“ taolist projekti võiks ka kaaluda, muidugi mitte tehtut korrates.

Millal „Faust“ ja „Modigliani – neetud kunstnik“ eetris on?

Kui teater sellega päri on, siis aasta lõpupoole, jõulude ja aastavahetuse ümbruses.

Küsis Ülla Veerg

Telli uudiskiri

Telli rahvusooperi uudiskiri, kui soovid teatri tegemistega
kursis olla. Värske info ning heade pakkumistega
uudiskiri saadetakse reeglina välja kord kuus.